Friday, July 15, 2016

The CBMR’s Founder and Director Emeritus, Dr. Samuel A. Floyd, Jr., died at 79 on Monday, July 11, in Chicago, following an extended illness

Samuel A. Floyd, Jr. (1937-2016)

7/14/2016

Dear CBMR friends and associates:
With great sadness, I write to inform 
you of the passing of the CBMR’s Founder 
and Director Emeritus, Dr. Samuel A. 
Floyd, Jr., who died on Monday, July 11, 
in Chicago, following an extended 
illness.
Please see the attached obituary, which 
was written by former colleagues 
Suzanne Flandreau, Morris Phibbs, and 
Rosita M. Sands. It will also be posted 
on the CBMR web site, at 
I know that all of us who knew Sam 
personally or had the opportunity to 
work with him professionally, 
profoundly mourn his loss. Yet we are 
grateful for the rich legacy of work he 
leaves behind that has forever changed 
the landscape of musicological research. 
Sincerely,
Dr. Rosita M. Sands, Interim Director, 
CBMR; Chair, Music Department, 
Columbia College Chicago
Dr. Monica Hairston O’Connell, former 
Executive Director, CBMR
Morris Phibbs, former Deputy Director, 
CBMR
Suzanne Flandreau, former Archivist 
and Head Librarian, CBMR


Dr. Samuel A. Floyd, Jr.
2/1/1937 – 7/11/2016

Samuel A. Floyd, Jr., educator, musician, 
scholar and champion of black music 
research died in Chicago on Monday, July 
11, after an extended illness. Dr. Floyd
was born in Tallahassee, Florida, on 
February 1, 1937. He received his 
bachelor’sdegree from Florida A & M 
University and later earned a masters 
(1965) and Ph.D. (1969) from Southern 
Illinois University at Carbondale. He began 
his music career as a high school band 
director in Florida before returning to 
Florida A & M to serve as Instructor and 
Assistant Band Director under legendary 
band director William “Pat” Foster. In 
1964 he joined the faculty at Southern 
Illinois University, Carbondale, and in 
1978, he began a faculty position as 
Professor of Music at Fisk University, 
where he founded and served as Director 
of the Institute for Research in Black 
American Music. In 1983 he moved to 
Columbia College Chicago to found the 
Center for Black Music Research (CBMR), 
which became an internationally 
respected research center under his 
leadership. 
Critical to the creation of the CBMR was 
the establishment of the CBMR Library 
and Archives, which has grown to be 
one of the most comprehensive collections
of music, recordings, and research 
materials devoted to black music. At 
Columbia College, Dr. Floyd also served 
as Academic Dean from 1990 to 1993 
and as Interim Vice President for 
Academic Affairs and Provost during 1999-2001. He retired as Director Emeritus of 
the CBMR in 2002.
At the CBMR Dr. Floyd devoted himself to 
discovering and publishing the 
information that would allow black music 
to receive its rightful recognition from 
audiences and scholars. His early 
publications (with Marsha Heizer) were 
bibliographies of research materials and 
biographical resources. Later he edited a 
collection of essays, Black Music in the 
Harlem Renaissance (1990), which won the Irving Lowens Award for Distinguished 
Scholarship in American Music from the 
Society for American Music. He also edited 
the International Dictionary of Black 
Composers (1999) a reference book that 
won several awards from the library 
community, including an honorable mention 
for the American Library Association’s 
Dartmouth Medal in 2000. 
While still at Fisk, Dr. Floyd founded Black 
Music Research Journal, a juried scholarly 
journal which moved with him to the CBMR 
in 1983; it has been published continuously 
since its founding in 1980. He also 
founded and 
edited a grant-funded journal, Lenox 
Avenue: A Journal of Interartistic Inquiry
dedicated to exploring the role of music 
within the broader arts of the African Diaspora, 
the Music of the African Diaspora book series, 
which is published by the University of California 
Press, a monographs series, and several 
newsletters. Under his direction, the 
CBMR held numerous national and 
international conferences highlighting 
scholarly research, sponsored a series 
of postgraduate research fellowships 
funded by the Rockefeller Foundation for 
scholars studying the music of the 
African Diaspora, and taught two 
seminars for college teachers on African-
American music, under the auspices of 
the National Endowment for the 
Humanities. He also established the Alton 
Augustus Adams Music Research 
Institute in St. Thomas (2000-2006), U.S. 
Virgin Islands, to study and document 
black music throughout the Caribbean.
Performance was another important 
aspect of the CBMR’s programming. Dr. 
Floyd created four professional ensembles 
at the CBMR: the Black Music Repertory 
Ensemble, devoted to music by black 
composers; Ensemble Kalinda Chicago, 
which performed African-influenced 
music of Latin America and the 
Caribbean; Ensemble Stop-Time, which 
concentrated on African-American 
popular music and jazz; and the New 
Black Music Repertory Ensemble, which 
combined the performance capabilities 
and repertoires of the previous three 
ensembles. The ensembles, which 
introduced audiences at every level 
to black music, produced recordings, 
performed nearly 200 concerts locally 
and on national tour, recorded eight 
nationally broadcast radio shows, and 
presented lecture-demonstrations in 
schools.
Dr. Floyd was a prodigious grant-writer 
who won significant funding to help 
support the CBMR’s public programming 
and the development of the CBMR 
Library and Archives. Among the most 
supportive agencies were the National 
Endowment for the Arts, the National 
Endowment for the Humanities, the 
Illinois Arts Council, the Institute for 
Museum and Library Services, the 
Chicago Community Trust, and the 
Sara Lee, Joyce, Ford, John D. and 
Catherine T. MacArthur, Rockefeller 
and Fry foundations, among many 
others.
Samuel Floyd was a true visionary.  
Through the CBMR he was able to 
realize his concept of black music 
as a totality expressing African 
Diasporic culture across genre and 
time. His book, The Power of Black 
Music, published by Oxford 
University Press in 1995, epitomized 
his ideas. It was one of the first 
scholarly studies to transcend 
historical reporting and synthesize 
the information he had founded 
the CBMR to discover and preserve. 
In his retirement he was engaged 
in further studies intended to carry 
his synthesis even further. Two new 
books are scheduled to be published 
by Oxford University Press.
Among the awards received by Dr. 
Floyd in recognition of his vision, 
service, andcontributions are: the 
National Association of Negro 
Musician’s Award for Distinguished 
Contributions to Music, the 
Pacesetters Award in recognition of 
Outstanding Achievement in Higher 
Education from the American 
Association of Higher Education 
Black Caucus, and the Lifetime 
Achievement Award from the Society 
for American Music. Floyd was a Fellow 
at the University of Michigan Institute 
for the Humanities, and was twice a 
Fellow at the National Humanities 
Center, Research Triangle, North 
Carolina, including a term as the John 
Hope Franklin Senior Fellow. He was 
also Scholar-in Residence at the Bellagio 
Student and Conference Center (Italy), 
a Robert M. Trotter Lecturer for The 
College Music Society, and was named 
an Honorary Member of the American 
Musicological Society.
Dr. Floyd is survived by his wife of over 
50 years, Barbara, and their three 
children-Wanda, Samuel Floyd III, and 
Cecilia. No formal memorial has been 
planned by the family and services will 
be private. Expressions of condolence 
may be sent to Mrs. Barbara Floyd, 2960 
North Lake Shore Drive #408, 
Chicago, IL 60657. In lieu of flowers, 
donations in his memory may be made 
to benefit his alma mater at the FAMU 
Foundation, 625 East Tennessee Street, 
Suite 100, Tallahassee, FL 32308-4933. 
FAMU&FoundationHome.

Comment by email:
Thanks Bill.  He was a brilliant boss, 
mentor and colleague. Suzanne
[Suzanne Flandreau]

No comments:

Post a Comment