Sunday, February 28, 2016

Susan Fadem: Biography of Cellist and Composer Clovice A. Lewis, Jr., Whose "The Score" Will Be Premiered in Full by University City S.O. March 6, 2016

On Feb. 7, 2015 AfriClassical posted:

Cellist and Composer Clovice A. Lewis, Jr. Interviewed by The Ukiah Daily Journal, Ukiah, California

We subsequently posted on February 9, 2015:


Susan Fadem sends this biography of Clovice A. Lewis, Jr.:

CLOVICE A. LEWIS JR.

A world premiere in St. Louis, especially by an acclaimed 
California composer whose primary connection here is 
through an enduring friendship, nurtured annually on 
California turf, is not exactly an everyday occurrence.

But thanks to localite Janet Riehl, the four-movement 
“The Score,” envisioned by its California composer, 
Clovice A. Lewis Jr., as the soundtrack to a movie not 
yet in existence, has its first-ever performance, in toto 
and with a full orchestra, on March 6, 2016.

Adding to the momentousness of the occasion, Mr. 
Lewis, a composer/cellist, will perform the cello concerto 
in the fourth movement. For the University City 
Symphony Orchestra (UCSO), this history-making 
synergy was spearheaded by Ms. Riehl, herself a 
multimedia artist and writer, fiddler and also “a country 
girl who roamed the world, then followed her heart” 
back to her Midwestern roots.

Ms. Riehl is a benefactor of Maestro Leon Burke III’s 
current “Black Art Matters” season with the UCSO. Her 
idea to incorporate Mr. Lewis and his composition 
emerged quite spontaneously.

During a recent visit to California, where she once 
studied, created and lived, she visited Mr. Lewis. “She 
always wants to know what I’ve done lately,” he recalls. 
So he played her the computer version of “The Score” 
in its entirety, plus a video of his April 2014 performance 
of the third movement, the only movement to be 
presented by northern California’s Lake County 
Symphony Orchestra.

Her response was memorable. “She was enamored with 
it,” Mr. Lewis recalls. “She jumped up and down and 
said: ‘We hav-v-v-v-ve to hear it in St. Louis.’”

Fas-tforward: Mr. Lewis arrived here nearly two weeks 
ago, in part to participate in the UCSO’s final two weekly 
rehearsals prior to the concert.

For Mr. Lewis, a self-described “creator,” this meant 
leaving behind, though temporarily, not only his work as 
a teacher of Composition and Cello at the Ukiah 
(California) School of Music and first-chair cellist 
with the Ukiah Symphony, but also as Founder, President 
and Principal Instructor at Akolouthia Institute, a private 
California college where he teaches 3D modeling, 
animation, game design, computer programming and app 
development.

Growing up, Mr. Lewis found irresistible the “Top Secret” 
contents of his father’s stashed-away technical manuals. 
His dad was an electronics technician with the U.S. Air 
Force. 

At age 17, Mr. Lewis wrote his first symphony. Likewise 
an improver of what exists, he early on invented a 
hydrofoil boat. His “Wilbur’s Flight School,” devised 
when he was studying for his pilot’s license in the late 
1980s, is considered the first computer-based training 
program for private pilots.

Through one of Mr. Lewis’ current companies, he 
continues to refine and personally do all the structural 
and electrical engineering for housing units he hopes 
will someday help in worldwide disaster relief. “All the 
software is open-source and not proprietary,” he says. 
“I believe that kind of collaborative inventiveness is 
the wave of the future. It’s beneficial to humanity. “

On the orchestral side of life, Mr. Lewis composes 
regularly. Yet with his nearly a dozen larger pieces, 
“The Score” among them, onetime dreams, always 
similar and spaced over the past 30 years, have 
played a vital role.

In each of these dreams, he’s in a park, hears an 
orchestra in the distance and enters an auditorium. 
There, an orchestra is playing music he likes.

“I always go behind the curtain,” he says. “To get to 
my seat, I walk by the bass players and look over 
the principal bass’ shoulder. I see my name on the 
music.”. Then he sits in the audience and listens.”

Awakening the next morning, Mr. Lewis begins to 
write down, often note for note, what he heard in 
his dream. He now uses a music notation software 
for computers called Notion, by the Presonus 
company.

For “The Score,” more tonal than many of Mr. Lewis 
works because, as a film score, he wanted it to be 
“big, kind of like ‘Star Wars,’” total composition 
time was just six weeks. As Mr. Lewis explains:

First Movement, “Hero’s Journey”: Travels through 
different lands. Music reflects depth of the 
experiences.”

Second Movement, “The King’s Court”: Hear the 
king going through the court. A theme comes in 
and out. It’s regal. After a revolt, the kingdom is 
restored.”

Third Movement, “Going Home”: The reverse 
journey. Echoes from other movements. Reflective 
and also looks ahead.

Fourth Movement, “Love's Embrace”: Cello 
concerto. The feeling is insular. Hero gets the girl. 
Love and reflection.

Mr. Lewis has no immediate plans to submit “The 
Score” to Hollywood. Far more compelling to him, 
however, is taking schoolchildren on a mission of 
discovery.

As he did in recent days with youngsters here, he 
shared “The Score” and invited them to illustrate 
their imaginings. Results will be projected during 
the symphony’s world premiere with the UCSO. 
For information, visit www.jazzicalmusic.com, Mr. 
Lewis’ website.
--Susan Fadem 

Comment by email:
Dear Bill, Can't thank you enough. Your passion 
and dedication so deep. This is marvelous! 
Appreciatively, which doesn't begin to cover it,  
Susan Fadem and the University City (Missouri) 
Symphony Orchestra

No comments:

Post a Comment