Thursday, October 9, 2014

Pianist Thomas Otten calls 'Piano Etudes,' Part II, of H. Leslie Adams, from Albany Records & Videmus Records, 'highly melodic and gorgeously crafted'

The H. Leslie Adams (b. 1932) Homepage is at: 
http://www.hleslieadams.com  H. Leslie Adams 
is profiled at AfriClassical.comwhich features a 
comprehensive Works List by Dr. Dominique-René de Lerma,http://www.CasaMusicaledeLerma.com

Thomas Otten: H. Leslie Adams: Piano Etudes, Part II
Albany Records & Videmus Records, Troy 1519

H. Leslie Adams: Piano Etudes, Part II is performed 
by pianist Thomas Otten.  It is © 2014 by Albany Records, 
Troy 1519, and by Videmus Records, www.videmus.org. 
The liner notes give this introduction to the composer:

“H. Leslie Adams (b. 1932, Cleveland, Ohio), composer of 
the opera Blake, has worked in all media, including 
symphony, ballet, chamber, choral, instrumental, vocal 
solo, and keyboard.  Adams’ works have been performed 
by the Prague Radio Symphony, Iceland Symphony,
Buffalo Philharmonic, and Indianapolis Symphony, and
commissioned by the Cleveland Orchestra, Ohio Chamber
Orchestra, and Cleveland Chamber Symphony, among
others.  Metropolitan Opera artists have performed his
vocal works internationally. 

The H. Leslie Adams Homepage is at:
http://www.hleslieadams.com  H. Leslie Adams (b. 
1932) is profiled at AfriClassical.com, which features a 
comprehensive Works List by Prof. Dominique-René de Lerma, http://www.CasaMusicaledeLerma.com

The composer writes in the liner notes: “This project 
was a real labor of love, crafted to share joy with music 
lovers.  It also filled a void in my catalog of works: prior 
to the Etudes, my piano music consisted only of Three 
Preludes and Contrasts for Piano. Created with the 
concert pianist’s repertoire in mind, these etudes can be 
played by pianists at various levels of development.  
They are studies of varying styles, moods, tonalities, and 
thematic natures - each providing different technical 
challenges, while expressing my personal sense of 
beauty.” 

Adams explains that the concept of the Etudes took shape 
in his mind before the music was composed: “The vision 
of the work came to me before any writing began, namely
twenty-six pieces, with each generally being in a different 
key and mood.”  “The final three etudes are settings of 
pop songs with lyrics I wrote many years ago - thus, they 
are ‘songs without words.’”

Thomas Otten writes that the Piano Etudes were 
introduced to him by a colleague on the faculty of the 
University of North Carolina Chapel Hill, Louise Toppin: 
“She was creating a festival at UNC in March of 2012, 
celebrating the 25th anniversary of VIDEMUS, an 
organization dedicated to promoting the works of 
under-represented groups such as African American and 
women composers.”  “As one unfamiliar with Leslie’s 
music, I found myself in for a real treat!  His style, 
though classically rooted, incorporates strong elements 
of jazz and pop music, giving it a crossover vibe that’s 
most engaging...”  It’s highly melodic and gorgeously 
crafted in terms of sonority and texture, invoking a sound 
world where Rachmaninoff meets Burt Bacharach, so to 
speak.  These engaging pieces are enjoyable and 
rewarding to play, and people respond strongly to their 
inherent warmth and depth of emotion.”

The Etudes taken from popular songs composed by H. 
Leslie Adams are No. 12 in F Major (3:25), No. 13 in A Flat 
Major (6:53) and No. 14 in C Major (5:34), the final three 
pieces on the recording.  However, we have found all of the 
works tuneful, melodic and enjoyable.  We find the listening 
experience rewarding whether we listen to one, a few or all 
of the Etudes in one hearing.  In our opinion, Thomas 
Otten’s playing and the composing of H. Leslie Adams make 
Piano Etudes, Part II, Albany Records & Videmus Records, 
Troy 1519, a winning CD.

Disclosure: A review copy of this recording was provided 
by the record label.

Comment by email:
Bill, many thanks! hla [H. Leslie Adams]

No comments:

Post a Comment